درمورد گام به گام ریاضی دهم ریاضی فصل چهارم

در این پست گام به گام فصل چهارم ریاضی دهم ریاضی آماده شده است. گام به گام فصل چهارم ریاضی دهم ریاضی شامل راهنمای حل مسائل و مطالب موجود در کتاب ریاضی دهم ریاضی می باشد و حل المسائل پرسش ها و تمرین ها و فعالیت های موجود در فصل چهارم ریاضی دهم ریاضی را شامل می شود. در ادامه بخش هایی از گام به گام فصل چهارم ریاضی دهم ریاضی را میتوانید مشاهده کنید و فایل کامل گام به گام ریاضی دهم ریاضی در فصل چهارم را دانلود کنید.



معادله ی درجه دوم و روش های مختلف حل آن

صبا بعد از حل یک مسئله ی هندسی به نکته ی جالبی پی برد. او پی برد که اضلاع مثلث مسئله ی او، سه عدد متوالی 3,4,5 هستند و این مثلث، قائم الزاویه است (چرا؟)


گام به گام ریاضی دهم ریاضی فصل چهارم به همراه حل تمرین ها


زیرا رابطه ی فیثاغورس در مورد آن صدق می کند :  32+42=52

از خواهر بزرگ تر خود، درسا، سوال کرد که آیا می توان مثلث قائم الزاویه ی دیگری پیدا کرد که اضلاع آن سه عدد متوالی دیگر باشند؟ برای پاسخ به این سوال، درسا، مثلث قائم الزاویه ای رسم کرد و طول موچک ترین ضلع آن را x و طول اضلاع دیگر را اعداد متوالی بعد از x، یعنی x+1 و x+2 در نظر گرفت و به کمک رابطه ی فیثاغورس، رابطه ی زیر را بین سع ضلع مثلث به دست آورد :

X2+(x+1)2=(x+2)2

اکنون او می خواست معادله ی به دست آمده را حل کند؛ یعنی مقادیری برای x پیدا کند که تساوی بالا را برقرار کنند. برای این کار معادله ی بالا را ساده کرد و آن را به شکل x2-2x-3=0 نوشت.

هر معادله به این صورت را که پس از ساده شدن، بزرگ ترین توان متغیر آن 2 باشد، معادله ی درجه ی دوم می نامیم.



منبع : گام به گام ریاضی دهم ریاضی فصل چهارم به همراه حل تمرین ها